وقتي كه در مورد سئو به تحقيق و جستجو ميپردازيم، معمولا به اصطلاحاتي برخورد خواهيم كرد كه ممكن است نتوانيم معني آنها را متوجه شويم. به خصوص وقتي مقالاتي را در وبلاگهاي مختلف ميخوانيم، اغلب با اصطلاحاتي مواجه ميشويم كه ممكن است همه معني آنها را ندانند. زيرا SEO از كلمات اختصاري و اصطلاحات فني زيادي استفاده ميكند كه فقط تعداد افراد محدودي آن را درك ميكنند.
SERP
SERP (صفحات نتايج موتور جستجو)، يكي از مهمترين اصطلاحات رايج سئو است كه منظور از آن، صفحه نتايج موتورهاي جستجو است كه ليستي از لينكها در آن وجود دارند. اين لينكها ميتوانند هم حمايت مالي (SEA) و هم ارگانيك (SEO) باشند.
متن بالاي صفحه يا Above the Fold
يك مورد ديگر از اصطلاحات رايج سئو متن بالاي صفحه است. وقتي در مورد بالاي صفحه صحبت ميكنيم، به بالاي صفحه وب كه بدون هيچ گونه اسكرول قابل مشاهده است اشاره ميكنيم.
"مهم است كه در بالاي صفحه مهمترين پيام به كاربر مخابره شود تا او را متقاعد كنيم كه سايت ما را ترك نكند."
انكر تكست (Anchor text)
انكر تكست يكي از اصطلاحات رايج سئو بوده و بخشي از متن است كه حاوي يك لينك است. Anchor text ممكن است حاوي پيوندهاي داخلي يا خارجي به سايت باشد. در هر دو مورد، انكرتكست بايد بهينه شده باشد و حاوي يك كلمه (يا چند كلمه) باشد كه با محتواي صفحه فرود ارتباط منطقي داشته باشد.
ويژگي ALT (متن جايگزين)
از ديگر اصطلاحات رايج سئو ويژگي ALT است كه براي توصيف يك تصوير به موتورهاي جستجو استفاده ميشود. علاوه بر تأثيرگذاري بر موقعيت تصوير، اين ويژگي براي دسترسي كامل حتي به كاربراني كه مشكلات مربوط به بينايي دارند، ضروري است.
مميزي SEO
مميزي SEO سندي است كه تمام موارد حياتي موجود در سايت را نشان ميدهد و وضعيت سايت را تجزيه و تحليل ميكند. سپس براي بهبود وضعيت رتبهبندي سايت راهحلهايي ارائه ميكند. در تجزيه و تحليل ها موارد زير را در نظر ميگيرند:
همه چيز مربوط به خزيدن و نمايه سازي
همه عناصر درون صفحه (متا تگ ها، محتوا، داده هاي ساختار يافته و غيره)
عملكرد سايت
معماري اطلاعات سايت
هر گونه مشكل مربوط به UX
وضعيت خارج از سايت
بك لينك
از جمله موارد بسيار كاربردي اصطلاحات رايج سئو، بك لينك است. بك لينكها (كه لينكهاي ورودي نيز ناميده ميشوند) لينكهايي هستند كه به وب سايت شما اشاره ميكنند.
"مهم است كه تعداد بكلينك ها را پيگيري كنيد زيرا آنها بر موقعيت سايت شما در موتورهاي جستجو تأثير مي گذارند. اما در نظر داشته باشيد كه مهمتر از تعداد بك لينكها كيفيت آنهاست."
كلاه سياه
يكي از اصطلاحات رايج سئو كه ممكن است زياد به گوشتان خورده باشد سئوي كلاه سياه است. منظور از كلاه سياه، تمام آن اقدامات فريبنده است كه براي افزايش فهرست بندي يك سايت استفاده ميشود. اين اقدامات عبارتند از:
متون يا كلمات كليدي پنهان
حجم عظيمي از كلمات كليدي در يك متن (Keyword stuffing)
آنچه را كه موتور جستجو مي بيند از آنچه كاربر مي بيند متمايز كردن
و غيره…
امروزه موتورهاي جستجو ميتوانند متوجه تمامي اين اقدامات فريبنده شوند و سايت را جريمه كنند.
نرخ پرش يا Bounce Rate
نرخ پرش از موارد مهم در اصطلاحات رايج سئو است. نرخ پرش نشان دهنده درصد بازديدهايي است كه افراد تنها با بازديد از يك صفحه سايت را ترك ميكنند. نرخ پرش ميتواند اثربخشي يك سايت را اندازه گيري كند. نرخ پرش بالا مي تواند به دليل محتواي سايت يا مشكلات قابليت استفاده از سايت باشد.
اما نرخ پرش لزوما چيز بدي نيست، زيرا اين امكان نيز وجود دارد كه كاربران بلافاصله اطلاعات مورد نظر خود را پيدا كرده باشند.